آخرین عناوین
پربیننده ترین عناوین
|
به مناسبت اولین سالگرد ارتحال ؛ یادی از آیت الله سیدحسن شجاعی کیاسری
سید محمود شجاعی کیاسری
شمال نیوز: سید محمود شجاعی کیاسری- منبرهای ایشان سراسر شعور بود. به ندرت میتوان منبری از ایشان را یافت که در آن به مسائل حکومت اسلامی و رابطه آن با مردم نپرداخته باشند. ایشان به شدت دغدغه حکومت اسلامی و سعادت مردم را داشت. با مراجعه به اسناد ساواک و استخراج سوابق مبارزاتی ایشان با رژیم منحوس پهلوی در دفاع از حقوق مردم و مستضعفین و نیز مراجعه به متن سخنرانی های ایشان یا رفتارهای ایشان در عرصه سیاسی پس از پیروزی انقلاب با وضوح بالایی میتوان به این مهم پی برد. در سکوت رمز آلود شب ها قرآن قرائت میفرمود و با خواندن بعضی آیات کریمه ساعت ها در فکر فرو میرفت. یادداشت های کوچکی برمیداشت. بهترین لحظات زندگی ایشان لحظاتی بود که به عظمت و یگانگی خداوند منان میاندیشید و غرق عظمت و جلالش میشد. برقی در نگاهش درخشیدن میگرفت و هنگامی که از عظمت خدای سبحان سخن میگفت در و دیوار هم با او همصدا میشدند. خودش میفرمود هیچگاه نتوانسته است یک مطلب را دوبار و به شکل مشابهی ارائه کند. سخنان او به سمتی میرفت که باید برود نه به سمتی که او میخواست. نقل کرده اند که روزی بعد از تفسیر آیاتی از قرآن مجید در محضر علامه حسن زاده آملی(حفظ الله) ایشان لبهای او را بوسید و به او فرمود: "به خدا قسم سخنان امروز تو سخنان آقا امام زمان(عج) بود که از لبهای تو بیان شد". مخصوصا نقل کرده اند که علامه و عارف بزرگوار نماز مغرب و عشا آن شب را نیز با اصرار به آیت الله شجاعی(ره) اقتدا کرده بودند و سایر مومنان حاضر در جمع را نیز دعوت به اقتدای به ایشان فرموده بودند. آری چنین شخصیتی میتواند اینچنین مورد لطف بزرگان و عرفا قرار بگیرد. حضرت آیت الله جوادی آملی(حفظ الله) ایشان را انسانی بزرگ و عالمی وارسته خطاب فرمودند و آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی(ره) در سال 1354 و در زمانی که آیت الله شجاعی(ره) به دلیل تصادف در کما بسر میبرد و پزشکان امید چندانی به ادامه حیات آن بزرگوار نداشتند اعلام فرمودند که شهریه طلاب را قطع نموده و هزینه درمان ایشان را تامین میکنند. در سال 1356 طبق اسناد ساواک اولین کسی بود که به مقاله رشیدی مطلق اعتراض کرد و کلاس درس خود را تعطیل کرد و شاگردان را به تحصن تشویق کرد و جمله تاریخی و حکومت براندازش را به زبان جاری ساخت: " حکومت را باید خدا انتخاب کند حکومت عصر حاضر را خدا انتخاب نکرده است " بنابر اسناد ساواک این سخنان و این اعتراض نخستین جرقه انقلاب بود که باعث شد مردم به خیابان ها بریزند و اعتراضات مردمی سراسر کشور را فرابگیرد و بعد از گذشت یکسال منتج به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 شود. سپس به کازرون رفت و در آنجا مراسم چهلمین روز در گذشت شهدای 19 دی را برگزار کرد و برای اولین بار در شهر کازرون نام حضرت امام(ره) را با عظمت بر زبان راند. سال 1357 نیز سراسر گواه بر رشادت ها و مبارزات اوست. او 13 سال ممنوع المنبر و بارها تبعید شده بود و همواره تحت تعقیب ساواک قرار داشت و بلافاصله پس از رهایی از زندان به راه خود ادامه میداد قبل از رفتن به حسینیه بنی فاطمه تهران وصیت نامه خود را تقدیم خانواده می کرد و شهادتین بر زبان جاری میساخت و معمولا پس از سخنرانی با لباس مبدل از حسینه بنی فاطمه خارج میشد. شهریور ماه 1357 که هنوز 5 ماه به پیروزی انقلاب مانده بود و برخی امیدی به پیروزی انقلاب نداشتند ایشان با قدرت و صلابت خبر از پیروزی قطعی انقلاب میدادند و تلاش میکردند که نیروهای انتظامی را در جهت مردم قرار دهند و آنها را به آغوش ملت بازگردانند و زمینه را برای پیروزی انقلاب اسلامی فراهم مینمودند. بخشی از گزارش ساواک گویای حقیقت است: " مامورین در اینجا نشستهاند و اگر مواردی باشد، خواهند گفت، المامور معذور. پس شمر هم که سر امام حسین را برید باید بگوید معذورم، چون مافوق دستور داده ولی اینطور نیست. الان مردم هوشیار هستند، هیچکس خلاف جهت آب شنا نمیکند، میدانند که پشتیبان دارند و عوض خواهند شد. نامبرده در خاتمه برای سلامتی روحاله خمینی دعا کرده و به دشمنان او نفرین فرستاده و سپس تعدادی اعلامیه مضره در بین جمعیت پخش شده است. واعظ مذکور همراه با عدهای از حاضرین که او را اسکورت مینمودهاند، از مسجد خارج گردیده است.(دستور داده شد واعظ مورد بحث دستگیر تا پس از تحقیقات و تکمیل پرونده اتهامی تحت پیگرد قانونی قرار گیرد). " حتی یک روز هم از خط عدالت و ظلم ستیزی خارج نشد و فریاد عدالت خواهی اش را به هیچ بهانه ای خاموش نکرد. نه چپ رفت و نه راست. تنها راه وسط و مستقیم را انتخاب میکرد. راهی که با شناخت و بصیرت بی پایانش روشن میشد و هیپگاه از هیچ گفته یا ناگفته اش پشیمان نشد. همیشه میگفت آنجا که باید بگوید. امروز نیز که یکسال از عروج ملکوتی اش میگذرد آتشی به جان همه دوست داران و یارانش افکنده و ارادتمندانش چون پروانه ای به دنبال شمع خاموش وجودش سرگردانند. 1. ایشان معتقد بود حاکمیت اسلام با هدف ارتقای کرامت انسانها، آزادی انسانها و احترام به انسانها اعم از فرد و اجتماع معنا دارد. 2. ایشان معتقد بود عدالت اجتماعی و فراهم کردن فرصت مساوی کار و تلاش، ابتکار، تولید و توزیع عادلانه ثروت تکلیف حکومت اسلام است. 3. همچنین معتقد بود فقر، منفور جامعه اسلامی و تولید و ثروت با روش عادلانه و عاقلانه بدور از استعمار و استثمار، محبوب حکومت اسلام و جوامع اسلامی است و نتیجتا فقر، تورم، ضعف پول ملی، رقابت ناپذیر بودن تولیدات، بی انگیزگی برای سرمایه گذاری از سوی مردم، نشانهی بیماری حکومت و ضعف تدبیر و مدیریت حکومت است و نیز بیکاری، سرگردانی جوانان حاصل این بیماریهاست. 4. رشد علمی و شکوفا شدن تمدن اصیل اسلامی و انسانی از دستاورد های دسته اول حاکمیت اسلام است. 6. مردم درحکومت اسلامی از دو نظر مهم و محوری اند: الف- حکومت برخاسته از مردم و تداوم یافته از مردم است و طبعا باید همواره خود را مدیون و مرهون مردم و آهاد جامعه بداند. ب – اساسا در بینش حاکمیت اسلام با محوریت امامت، دین، نبوت، نزول کتاب و قرآن و تشکیل حکومت مقدمه است برای تربیت و تعلیم، رشد و بالندگی انسانها و جوامع انسانی، امنیت آنها و عدالت در میان آنها، فراهم کردن فرصت های آموزشی برای آنها و نیز فراهم کردن فرصت های زندگی برتر مادی و معنوی. طبیعی است که اگر حکومت قادر باشد این منافع را در جامعه تامین نماید و از ظلم و فساد و فقر و تبعیض و نا امنی و جهالت و عقب ماندگی در جامعه جلوگیری کند، این حکومت منطبق با حاکمیت است و باید مورد حمایت آهاد ملت قرار گیرد و اگر خدای نکرده حکومتی نتواند بایدها و نبایدهای پیش گفته را در جامعه تامین نماید حکومتی است بیمار و غیر منطبق با حاکمیت اسلام که باید جامعه بیدار و هوشمند به اصلاح آن قیام نماید و او را به سامان بیاورد که این نظارت از سوی مردم و علما و در راس قدرت مقام رهبری بر حکومت ضروری است. 7. در سیاست خارجی استقلال کشور از سلطه بیگانگان بر اساس روابط متقابل انسان دوستانه و حسن معاشرت با همه ملتها و دولتها سرلوحه کار حکومت است بجز کشورهای نژاد پرست و ضد مردم و غاصب مانند حکومت اسرائیل در سرزمین فلسطین. همه دولتها در چهار چوب منافع و مصالح ملی و اعتقادی ما مورد قبول و احترامند. صلح و دوستی و برادری و آزادی ارزشمند جوامع انسانی از باورهای ایشان بود. در تفکر ایشان ظلم از هر که سرزند و نا امنی از هر کجا تولید شود و خفقان تحت هر انگیزه ای بوجود آید محکوم، مطرود و منفور است. ایمیل مستقیم : info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
working();
|
working();
|
« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما » هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد